Vajlett och Rut av Karin Alfredsson

 

Valjett kommer till Granträskåsen på slutet av 1940-talet. Hon är den nya skolfröken och fast hon har jobbat som skolfröken på andra ställen så blir det en ny upplevelse. I Granträskåsen styrs mycket av vad som står i bibeln och hur de äldre i byn väljer att tolka det. Det är mycket som man inte ska göra och det är inte lätt för Valjett att göra det som anses rätt i andras ögon. När en ny postfröken kommer till byn får Valjett någon att prata med och hon förstår varför hon alltid har känt sig annorlunda.

Jag hade helt missat vad den här boken har för huvudhistoria när jag valde att låna den. Det som jag trodde att den i huvudsak skulle handla om var att komma ny till en liten bygd som styrs av bibeln. Jag hade helt missat att allt kretsar kring förbjuden kärlek. Det i sig gjorde inte boken sämre men kändes mindre intressant för mig. Alla karaktärer skildras på ett trovärdigt sätt och hur de rättrogna i en del fall inte är så fromma gör att det känns äkta. Boken ger en bild av landsbygden på 40-50-talet och svårigheterna det innebar att bli kär i fel person. Det här är första boken i en serie men för min del så räcker det nog med den här boken

Läsvärd. Bra personporträtt och naturskildringar

Vajlett och Rut finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar