Sovsågott av Anders Roslund

 

Ewert Grens har drabbats av problem med yrsel men att gå till en läkare tänker han inte göra utan står bara ut med hur det är. Under ett besök på kyrkogården när Ewert besöker sin fru träffar han på en kvinna som tar kontakt med honom. De börjar prata och han får veta att hon är på kyrkogården för att besöka sin dotters grav. I dotterns grav finns det ingen kropp för dottern försvann när hon var fyra år och hittades aldrig. När Ewert kommer tillbaka till polishuset beslutar han sig för att titta på fallet med den försvunna flickan. Han tar upp fallet med en kollega och får veta att det försvann ytterligare en flicka på fyra år samma dag. Den flickan är inte dödförklarad än men är på god väg att bli och Ewert vet att om det sker har han ingen möjlighet att ta reda på vad som hänt flickorna.

Lite rörig får jag lov att säga att den här boken är när det gäller vad som hänt på riktigt och vad som möjligtvis är en psykos. Nu brukar jag försöka undvika att avslöja för mycket om någon bok men jag vill ändå avslöja att det bitvis är en mycket obehaglig bok för den handlar om pedofiler. Att varna för det känns enbart bra för vet man med sig att det är ett för obehagligt ämne så ska man inte läsa den här. Det finns bitar som bara känns som de är med för att det ska bli häftigt och spännande men mest gjorde att det inte kändes ett dugg troligt. Jag började fundera lite på serien och jag tror att allt häftigt och spännande har ökat efter att Börge Hellström avled. För min del så får gärna allt häftigt minska och relationen mellan karaktärerna utvecklas. Att böckerna speglar de mindre trevliga delarna av samhället är bra och det tycker jag att de ska fortsätta att göra.

Läsvärd. Pedofili är obehagligt att läsa om och den här boken är på gränsen till för obehaglig för mig. 

Sovsågott finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar