Skräddare och äventyrare: en verklighetsbaserad historisk roman av Rolf Johansson

 

1890 blir Pehr sjuk och för hans fru Petronella och de fem barnen går en osäker framtid till mötes. 29 juli avlider Pehr vid 45 års ålder och Petronella blir lämnad ensam med barnen. Martin är äldst med sina nio år, Gerda är åtta år, Alfred fem år, Hulda två år och Frida är bara några månader. I takt med att barnen blir äldre så kan de hjälpa till mer och Petronella klarar av gården och barnen med lite hjälp av sin släkt. Alfred som är av klenare virke än sin bror orsakar Petronella en del oro över hur det ska gå för honom i livet. När möjligheten dyker upp att Alfred ska kunna gå i lära till skräddare blir det en bra lösning. Livet som skräddargesäll gör att Alfred kommer i kontakt med nya människor och nya tankar. En tanke som slår rot är att åka till Amerika. 

Den här boken är skriven av en släkting till Alfred och det märks att han har lagt ordentligt med tid på efterforskningar för boken. Att få följa Alfreds liv i Amerika och Sverige var trevligt och gav en bra bild av hur livet kunde bli för de som valde att lämna Sverige. Det finns faktakapitel i boken som absolut fyller sin funktion men jag hade önskat att de var i slutet av boken istället för det gjorde att läsningen blev lite hackig. Sedan kändes det lite onödigt med samma fakta i faktakapitel som författaren redan hade fått in på ett snyggt sätt i den skönlitterära texten. En annan sak som irriterade mig var att det är väldigt mycket särskrivningar i texten, i vanliga fall brukar det inte irritera mig men det är för mycket i den här boken. Nu verkar det nog som om jag är hård mot den här boken och det är jag kanske men det kommer sig av att det inte är mycket som fattas för att den ska vara riktigt bra. Jag läste den här boken som e-bok och det rekommenderar jag inte att göra. Att jag inte anser att det är ett bra val är för att det är många foton i boken som tyvärr blir svåra att se ordentligt.

Läsvärd. Alfred var en intressant och modig man som det var ett nöje att få följa.

Skräddare och äventyrare finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar