Jag for ner till bror av Karin Smirnoff

 

Jana återvänder till byn Smalånger som hon växte upp i för att besöka Bror. Det som var tänkt som ett kort besök förvandlas till något annat. Hon träffar en man som är komplicerad och råkar skaffa sig ett jobb i bara farten. Barndomen var inte lycklig och händelserna då påverkar även nuet och hur andra i byn ser på Jana och Bror.

Det är väldigt ologiskt att jag valde att läsa den här boken. Jag trodde nämligen att jag inte skulle tycka om den men tänkte ge den en chans med tanke på hur många som skrivit något positivt om den. Den här boken passade mig nu perfekt. Det är ett konstigt liv som Jana skildrar och mycket är riktigt hemskt. Sättet det skildras på gör att det blir som en käftsmäll men det skildras även på ett sätt som gör att offret inte känns sönderbrutet utan att kraften och styrkan finns i personen. Jag trodde att det här var en lättsam bok och det var fel. Den är lättläst och alla som bor i ett litet samhälle kan känna igen mentaliteten i Smalånger. 

Läsvärd. En bok om ett splittrat liv som börjar sammanfogas.

Jag for ner till bror finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar