Vi for upp med mor av Karin Smirnoff


 Modrens liv går mot sitt slut och Bror och Jana kommer för att vaka. Efter modrens död så hittar de ett kuvert och budskapet i brevet är tydligt. Modren vill inte hamna i familjegraven i Smalånger utan hon vill tillbaka till byn Kukkojärvi i Norrbotten som hon kom från. Bror och Jana väljer att uppfylla modrens sista önskan och reser till Kukkojärvi och de inser varför modren valde att lämna byn en gång i tiden.

Det här är andra boken om Jana och Bror. Böckerna väcker lite dubbla känslor hos mig. Jag vill veta hur de ska gå för dem men det är så ofantligt mycket misär, vanvård, destruktivitet och otäckheter att det blir för mycket. Hälften hade räckt mer än väl. Det känns som om man vältrar sig i misären och det gillar jag inte. Jana är en karaktär som jag inte förstår mig helt på men bitar av henne känns logiska. En så pass destruktiv karaktär tror jag inte att jag träffat på i någon bok. Hon har ett stort hjärta men det är inte många som släpps in i det.

Läsvärd. Fast det är så kaosartat och hemskt så är det något som fångar mig ändå.

Vi for upp med mor finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar