Välkommen hem av Ninni Schulman

 

Journalisten Magdalena Hanssons högstadieklass ska ha en återförening och Magdalenas första tanke var att inte gå. Jack en av de populära från högstadiet har lyckats skapa sig en karriär och har blivit hyfsat känd. När Jack avslöjar att han håller på att skriva en bok och ska ta upp allt elakt som han utsatte andra för under uppväxten så inser Magdalena att hon måste intervjua honom under återföreningen. Återföreningen äger rum i en stuga som en av deras tidigare lärare äger och det var även där de hade en fest på högstadiet. Under festen på högstadiet så hade de en spökvandring och det blir det även på återföreningen. Fulla människor tar sig ut i skogen för en spökvandring och det blir otäckare än de hade tänkt sig.

Den här boken är del fem i Hagforsserien och jag har även läst de tidigare. Magdalena känns som en bekant vid det här laget och hon fortsätter envisas med att sätta sig själv i fara. Jag brukar tycka att böckerna om Hagfors är intressanta från start till slut men den här kändes lite seg. Beskrivningen av tiden på högstadiet och de olika karaktärerna kan nog alla känna igen sig i. Jag blev inte besviken på boken men inte imponerad heller. Det blev en bok som jag tog upp och läste då och då men inte en bok som jag längtade efter att sätta mig och läsa. 

Läsvärd. Bra skildring av olika roller under högstadiet och hur det förflutna aldrig är så pass dolt att det inte kommer upp till ytan igen.

Välkommen hem finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar