Höstdåd av Anders De la Motte

 

1990 dör Simon Vidje. Hans död klassas som en olycka och de sista som såg honom i livet var hans vänner. Att det klassas som en olycka klarar Simons föräldrar inte att förlika sig med och de vill veta vad som egentligen hände. 

När Simons mamma tjugosju år senarefår veta att det ska komma en ny polischef till Nedanås som inte har släkt eller någon koppling till bygden vaknar hoppet om att vad som hände Simon ska komma upp i ljuset. Den nya polischefen Anna Vesper är på flykt med sin dotter från händelser i Stockholm. Oron ligger och gnager om vad som kommer ske samtidigt som hon måste anpassa sig till sin nya miljö och försöka hålla sams med människor vars liv är extremt sammanflätade med varandra.

Livsöden, drama, spänning och speciella människor är vad den här boken innehåller och den gjorde mig inte besviken. Det tog mig ett tag att komma in i den och givetvis hade jag lite svårt att acceptera en del saker. Får en polis veta att någon sätter ut olagliga fällor för varg har jag lite svårt att tro att den bara lyssnar utan en enda invändning. Ett plus blir det för miljöbeskrivningarna och sättet författaren skildrar hur allt vävs samman i små orter. Mycket kunde jag inte gissa mig till och det uppskattade jag. 


Läsvärd. En spännande bok med livsöden.

Höstdåd finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar