Cyklonvarning av Christina Wahldén

 

Julen närmar sig och i Darwin är det varmt. Greta saknar snön och kylan som hon är van vid i Sverige men hon är lycklig med Cat. En cyklon är på väg mot Australien och för polisen Bluey framkallar det minnesbilder från cyklonen Tracy som slog till 1974. När en ung man hittas skjuten till döds blir det Bluey och hans kollega Jess som ska utreda dödsfallet. I området den avlidna bodde i är det inte många som hyser respekt eller tilltro till polisen så det blir svårt bara att få någon att berätta något. Jess som tillhör ursprungsbefolkningen har något lättare att komma till tals med de boende men att få deras förtroende är inte det lättaste. 

Det här är andra boken om Bluey, Jess och Greta. Överlag är det en trevlig serie men då och då känner jag att det är lite för mycket fakta som tryckts in i boken bara för att upplysa de obildade läsarna. Jag har absolut inget emot att lära mig mer om något men en del författare lyckas väva in ren kunskap bättre och andra gör det något sämre. Den här författaren hamnar någonstans mitt emellan. Svårigheterna som ursprungsbefolkning ställs inför och ren rasism skildras på ett trovärdigt sätt. Tack vare karaktären Jess blir konflikten mellan familjens förväntning och det egna valda livet tydligt. Alla karaktärer har en uppgift i boken, en del för att visa skillnader och andra för att visa ett liv. 

Läsvärd. En trevlig serie som jag tror bara kommer att bli bättre för varje bok

Cyklonvarning finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar