Vintereld av Anders De La Motte

 

Trettio år har passerat sedan dansbanan brann ner och med den Lauras nära vän Iben. De var unga och hade en fest och när branden bröt ut tog sig alla ut utom Iben. Laura fick brännskador som hon har fått leva med hela livet. Under de trettio åren som har passerat har Laura aldrig återvänt och kontakten med fastern som hon bodde hos varje år bröts efter branden. När fastern dör kontaktas Laura och hon får veta att hon har ärvt stugbyn som fastern ägde.

Det här är tredje boken i årstidskvartetten och den påminner om de två tidigare. Temat är unga människor, död och att återvända till det förflutna. Boken är bra men som jag nämnt så tycker jag att det är lite för mycket som påminner om de andra böckerna. Känslan är att det nog hade räckt med en bok men jag har även sista delen hemma så den kommer jag att läsa. Det som är positivt är att jag alltid gillar böcker som utspelar sig i dåtid och nutid och när det inte alltid är så självklart. Författaren gillar helt klart att peka med hela handen mot en karaktär i böckerna och få läsaren att misstänka den. Nu var det likadant i de två andra böckerna så jag insåg att författaren bara luras. Det är väl okej att som författare göra så men om man gör så i varje bok så känns det som om man förutsätter att läsaren inte kommer ihåg något från tidigare bok eller att läsaren bara läser en bok i en serie. På det stora hela så är det en okej bok. 

Läsvärd. En lättläst bok som kretsar kring dåtid och nutid

Vintereld finns på omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar