Ett år med min trädgård av Karel Capek

 

Månad för månad får vi följa trädgårdsodlaren och hans arbete och planering. Varje månad har sina uppgifter och växter som vaknar till liv. Jorden ska ha sin näring och omvårdnad. När trädgården går ner för vila under vintern är det dags för planering, det finns alltid någon ny växt som måste få en plats i trädgården.

     " Varje år flyttar trädgårdsodlaren sina perenner som en katt sina ungar"
                                 (s 70)

Jag är medveten om att min beskrivning av boken får den att låta tråkig men det är den inte. Det här är en bok som är en perfekt present till en trädgårdsintresserad eller någon som nyligen köpt hus/sommarstuga. Mycket i boken kände jag igen mig i och det mest skrämmande var att jag kände igen många av de latinska namnen på blommor/växter. Det är mycket att skratta åt och känna igen sig i och jag ser mig ändå inte som en äkta trädgårdsodlare även om jag har en liten besatthet av liljor...

Läsvärd. En fin liten bok med trevliga bilder och text. 

Ett år med min trädgård på omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar