Mindhunter:Den sanna historien om FBI:s seriemordavdelning av John Douglas

 

Titeln avslöjar vad boken handlar om. I boken får man följa John Douglas och en del av hans kollegor. Från början betraktas profilering som hokus pokus men med tiden inser flera olika organisationer inom rättsväsendet nyttan.

Jag hade inte räknat med att man som läsare skulle få så mycket detaljer om avskyvärda brott. Om jag hade varit medveten om alla beskrivningar så vet jag inte om jag hade läst boken. Att få följa hur profilering har fått större utrymme och hur de bygger upp olika psykologiska profileringar var intressant. Hur det går att avgöra vilken färg på bil en mördare kör förstår jag inte fullt ut medan andra slutsatser är lite lättare att förstå. Den här boken riktar sig nog i första hand till människor som redan är förtjusta i true crime. Jag är nog inte helt såld på det men jag gillade den här boken ändå.

Läsvärd. En bok som beskriver hur profilering började användas och har utvecklats.

Mindhunter:Den sanna historien om FBI:s seriemordavdelning går att köpa på lite olika ställen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar