Säg inget: En sann historia om mord och terror på Nordirland av Patrick Radden Keefe

 

Divis Flats byggdes i syfte att få bort slumområden, 1972 blev det klart och det var där änkan Jean McConville bodde med sina tio barn. En kväll kommer en grupp maskerade människor till deras hem och tar med sig Jean. Det blir det sista hennes barn ser av henne.
Dolours och hennes syskon växer upp med berättelser om hur äldre släktingar stred för den Irländska republikanska armén. Nästan alla i familjen har suttit i fängelse i omgångar på grund av deras arbete i IRA. Med tanke på uppväxten är det inte konstigt att det går som det går för Dolours och hennes syster Marian.

Jag läste den här boken för att få en större förståelse för alla oroligheter på Nordirland. Det som slog mig under min läsning var att jag nog hade behövt ha mer kunskaper från start för att kunna tillgodogöra mig allt. Även med mina bristande kunskaper fick jag en större förståelse för oroligheterna men jag sympatiserar inte med alla terrordåd som drabbade helt oskyldiga personer. Det är en intressant bok men den är inte lättläst. Många människor att försöka ha koll på och många händelser.

Läsvärd. Ger en bättre inblick i livet på Nordirland

Säg inget. En sann historia om mord och terror på Nordirland finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar