Mörkermännen av Jens Henrik Jensen

 

Efter händelserna i den förra boken har den fd militären Niels Oxen på nytt gått upp i rök. Av en slump hamnar han vid en fiskodling och där  stannar han kvar och hjälper mannen som driver fiskodlingen. Niels vet att det bara är en tidsfråga innan medlemmarna i Danehof kommer att hitta honom. Han vet att han är säker för nu tack vare materialet han har i sin ägo om justitieministern men han litar inte på att det kommer att fortsätta vara så. Även om Niels har försvunnit från jordens yta så finns det personer som letar efter honom. En av dem som gör det är Margrethe Franck som jobbar åt den danska polisens säkerhets- och underättelsetjänst.

Det är ganska ologiskt att jag läste den här boken eftersom jag inte var så imponerad av första boken i serien. Ändå så var det något i första boken som fick mig att vilja veta hur det ska gå. Jag irriterade mig lite på att Niels Oxen är lite för macho och verkar ha fler liv än en katt. Att han kommer att överleva oavsett vad som sker är lite för säkert för att det någonsin ska bli riktigt spännande. Spänningen som finns bygger mer på att man som läsare aldrig vet hur mycket svårare och rörigare som det kommer att bli för Niels och alla som försöker avslöja Danehof. Jag är inte överdrivet imponerad av boken men vill ändå veta hur det kommer att gå så jag lär garanterat läsa fortsättningen.

Läsvärd. Niels Oxen med alla sina förmågor är lite för osannolik men jag gillar det ändå.

Mörkermännen går det att läsa mer om här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar