De trasiga flickorna av Simone St. James

 

Idlewild Hall är en byggnad som tidigare fungerat som en avstjälpningsplats för unga kvinnor. Kvinnor som uppförde sig på ett sätt som påverkade familjen negativt eller unga kvinnor som ingen ville ha ansvar för. 

1950 blir fyra unga kvinnor som delar rum även vänner och de ser till att fungera som ett stöd för varandra. När Sonia blir hembjuden till släktingar kan hon inte låta bli att hoppas på att hon ska få stanna hos sina släktingar. Hennes vänner på Idlewild Hall önskar Sonia allt gott men när Sonia inte återvänder som hon ska så är det bara hennes vänner som inser att något hemskt måste ha skett.

2014 upptäcker Fiona skyltar vid Idlewild Hall som berättar att byggnaden ska rustas upp. Det blir ett hårt slag för Fiona vars syster mördades och dumpades på Idlewild Hall.


Jag trodde att den här boken skulle vara mer obehaglig än den var. Fionas agerande känns inte helt logiskt eller vettigt hela tiden och det drar ner lite på min läsupplevelse. Hennes förhållande med Jamie känns mest lite konstigt och onödigt. Berättelsen om vad som hände 1950 och upplösningen av det var det som gjorde att jag ändå gillade boken. Fiona och hennes sökande efter sanningen om vad som hände hennes syster kom lite mer i skymundan för mig. Det är mycket möjligt att jag känner så för att den berättelsen känns lite för tillskruvad

Läsvärd blir mitt omdöme. Okej men jag hade önskat mer spänning.

De trasiga flickorna finns på Adlibris , Bokus och Book outlet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar