Skuggan bakom dig av Anna Jansson

 

Kriminalinspektör Kristoffer Bark och hans grupp får i uppdrag att titta på ett olöst fall från 2011. 2008 försvann Emelie Kartman, tre år senare hittades hon i en tunna som genomborrats med ett hundratal spikar. Gruppen som Kristoffer är chef över består av en blandning av poliser och en civilanställd som inte riktigt passar in någon annanstans. En av de som ska ingå i gruppen är Sara men hon har varit sjukskriven sedan innan hon placerades i gruppen. Bättre har inte Sara blivit under sin sjukskrivning, någon stjäl Saras och hennes mans post, någon har gjort flera orosanmälningar till socialen och den ekonomiska stressen gör att Sara bara mår sämre.

Böcker av Anna Jansson skulle jag nog klara av att identifiera även om hennes namn inte stod på böckerna. Det är alltid lite pekpinnar om hur samhället fungerar och karaktärerna är alltid ordentligt uppbyggda. Kristoffer lyckas röra till det en hel del i sitt privatliv och jag är nyfiken på vad som kommer hända i nästa bok. Sara var en karaktär som det var lätt att tycka om och lida med. Det stör mig lite att jag inte fick veta vad som hände med Frideborg. Slutet blev jag lite besviken på men man kan inte få allt. Det är en spännande bok och det sker mycket saker och någon brist på möjliga gärningspersoner är det inte.

Läsvärd. En typisk Anna Jansson bok. Bra personporträtt och lagom dos spänning.

Skuggan bakom dig finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar