Där kräftorna sjunger av Delia Owens

 

Dagen när Kyas mor lämnar deras skjul i sina finaste skor bärandes på en koffert väljer Kya att tro att hennes mor kommer att återvända. Innan Kyas mor lämnade skjulet lämnade hennes äldre syskon deras hem. De enda som finns kvar nu är Kya, hennes äldre bror Jodie och deras elaka och alkoholiserade far. Det dröjer inte länge innan Jodie inte heller står ut och han ser inget annat alternativ än att ge sig av. Kya som bara är ett barn blir lämnad ensam med sin far och sedan försvinner även hennes far.

När jag läste boken så hakade jag upp mig onödigt mycket på hur osannolikt mycket runt Kya är. Att jag fastnade i det gjorde att jag inte riktigt kunde ta till mig boken. Jag brukar kunna acceptera att så är det i den här boken och släppa det men den här gången gick det inte riktigt. Jag tyckte om att få följa Kya och hennes liv och frågan hur det skulle gå gjorde det hela mer intressant. Fördomarna som Kya möts av för att hon bor på fel ställe och inte är som andra känns tyvärr som fördomar som alltid funnits och alltid kommer att finnas. En del bokomslag lockar att läsa en bok och andra skrämmer bort, det här bokomslaget var verkligen inte lockande.

Läsvärd. En finstämd bok som speglar sorg och längtan.

Där kräftorna sjunger finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar