Familjen H*** av Fredrika Bremer

I slutet av februari 1829 ankommer Beata Hvardagslag till familjen H i Stockholm. Familjens överhuvud är Överste H*** och det är han son styr över sina barn även om hans fru hennes nåd också har en del att säga till om. Sista ordet är det alltid Överste H*** som har. Om man ser på familjen utifrån får man en helt annan bild än vad man får om man iakttar den från insidan. Med tiden får Beata insikt i hur mycket som pågår i det fördolda.

Jag var nyfiken på att läsa något av Fredrika Bremer eftersom hon är en författare vars namn jag hört ofta. Boken utspelar sig på 1800-talet och skrevs även då och jag har nog lite svårt att förstå att den här boken blev så populär. Jag ser inte något speciellt med den här boken men det har mer att göra med att jag lever på en annan tid. Det som var nyskapande då är det inte i dag.
Nu låter det kanske som om jag sågar boken helt men det gör jag inte man ska nog bara inte förvänta sig något revolutionerande.

Läsvärd. Fredrika Bremer stred för många saker och var en viktig röst
Familjen H*** finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar