Margaret Thatcher: en biografi av Gunnela Björk

Jag gissar att de flesta precis som mig har hört talas om Margaret Thatcher och med största sannolikhet har vetskap om att hon var premiärminister i Storbritannien. 1979 utses Margaret till premiärminister, hon blir den första kvinnan på den posten. Hon visar fort att hon inte drar sig för att fatta beslut som inte är populära och hon vågar stå för sina åsikter.

Jag valde att läsa den här boken för att få lära mig mer om Margaret Thatcher och det fick jag göra. Nu trodde jag att boken skulle handla lika mycket om privatpersonen Margaret som politikern men så är det inte. Hennes politik och hennes liv som politiker är det som boken till största del handlar om. Som läsare får man även en inblick i politiken som bedrevs och till viss del fortfarande är rådande i Storbritannien. Jag växte upp med att se Margaret Thatcher på tv men var för ung för att inse vad hon gjorde och vilken politik som hon stod för. Större förståelse har jag nu för att många var emot hennes politik och sättet som hon drev igenom den. Jag hade nog haft större behållning av boken om jag hade varit mer intresserad av politik än jag är men jag ångrar inte att jag läste den.

Läsvärd. Är nog dock en fördel om man är intresserad av politik
Margaret Thatcher: en biografi finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar