En nästan sann historia av Mattias Edvardsson

Sommaren 2008 blir inte lyckad för Zackarias Levin. Först meddelar hans sambo Caisa att hon har vuxit ifrån honom och hon flyttar ut. En kort tid efter det blir Zack inkallad till sin redaktör och blir informerad om att tidningsdöden nu har kommit till Stockholm och att många ska sägas upp och att Zack är en av dem. Utan inkomst klarar inte Zack av att betala hyra och till slut återstår inget annat än att han får flytta hem till sin mamma i Veberöd i Skåne. Väl i Skåne inser han att det är dags att skriva en bok och det som dyker upp i hans huvud är händelserna när han tolv år tidigare läste Litterärt skapande. Han och ett par andra av kurskamraterna började då umgås med den kända författaren Leo Stark. Leo Stark försvann och en av Zacks vänner blev dömd för mordet fast Leos kropp aldrig hittades.

Det här var en bok som lät bättre än den var. För min del kändes den alldeles för krystad och jag har svårt att tro att människor runt 20 skulle agera som de i boken gör. Uppriktigt sagt så blev jag inte heller nyfiken på vad som egentligen hade hänt med Leo Stark. Jag uppfattade honom som en skitstövel och har svårt att se hur någon som umgicks med honom kunde bli bländad av hans storhet. Och eftersom jag inte köpte den biten så blev inget i boken troligt för mig.

Inte läsvärd eftersom inget i boken engagerade mig eller fick mig att känna att det var möjligt/troligt.
En nästan sann historia finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar