White Fang av Jack London

White Fang är avkomman till One Eye som är 100% varg och Kiche som är 50% varg och 50% hund. Sin första tid i livet tillbringar han i det fria och lär sig hur vargar lever och överlever. När han en dag träffar på indianer vet han inte hur han ska agera och när han i panik skriker efter sin mor kommer Kiche rusande. Det visar sig vara Kiches tidigare ägare och när han ger henne kommandon kan hon inget annat göra än att lyda. Minnet av smärtan hon tillfogats när hon inte har lytt sin ägare är något hon inte glömt. White Fangs liv ändras drastiskt och han får lära sig att lyda genom kraftiga bestraffningar när han inte gör som människorna önskar.

Det här är en bok som jag började läsa på ett tåg när jag inte hade något annat att läsa. Boken fanns i e-boksläsaren när jag laddade ner den men tidigare hade jag inte en tanke på att läsa den. Jag har läst böcker av Jack London tidigare men jag tror att det här var första gången som jag läste en av honom på engelska. Jag har inget minne av att själva språket var så levande och målande i de svenska översättningarna så antingen minns jag fel eller så är det en författare som man ska läsa på engelska.

Berättelsen om White Fang är grym en stor del av tiden. Nu förstår jag att synen på hundar och uppfostran har ändrats sedan 1906 och det är jag tacksam för. En del saker som White Fang utsätts för gjorde ont i hjärtat på mig vilket antagligen hänger ihop med att jag har hundar och inte kan förstå grymheten. Berättelsen bygger inte bara på grymhet utan det finns ljuspunkter och människor som vill väl.

Läsvärd. Ondska, godhet och förtroende är tre ord som beskriver boken
White Fang finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar