Ett jävla solsken av Fatima Bremmer

Ett jävla solsken är en biografi om Ester Blenda Nordström. Hon är en kvinna som har fått för lite plats med tanke på allt som hon lyckades åstadkomma under sitt liv. Ester föddes den 31 mars 1891 och växte upp under en tid när alla kvinnor skulle pressas in i samma mall och sträva efter man och barn. Den mallen var alldeles för snäv för Ester och hon gick sin egen väg eller snarare åkte sin egen väg på motorcykel eller i bil. 1914 tar hon tjänst som piga för att få en inblick i pigornas liv och slit. Sina erfarenheter av det publiceras i en artikelserie i Svenska Dagbladet och blir även till en bok. Reaktionerna på artikeln blir stora och Ester går från att vara en okänd kvinnlig journalist till att vara en reporter som alla pratar om.

Medan jag läste den här boken fick jag en känsla av att jag tog fel väg när det gäller Ester Blenda Nordström. Det jag menar är att man nog bör läsa den här boken först och sedan läsa En piga bland pigor, Kåtornas folk och Amerikanskt eller helt enkelt välja om man vill läsa hennes böcker eller den här. När man har läst böckerna av Ester Blenda Nordström känns nämligen en hel del saker i den här boken som upprepningar. Nu är det inte menat som kritik av författaren till den här för det hade varit väldigt underligt med en biografi om Ester som inte tar upp något från/om böckerna som hon skrev.

Läsvärd. En bra biografi om en stark kvinna
Ett jävla solsken finns på Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Jag läste den här först och nu håller jag på arbeta mig igenom Ester Blendas egna böcker :)

    SvaraRadera