Arv och miljö av Vigdis Hjorth

När Bergljot får ett brev från sina föräldrar med information om att de upprättat ett testamente där det framgår att de fyra barnen ska få lika delar med undantag för föräldrarnas stugor på Hvaler så blir Bergljot förvånad. Hon bröt kontakten med sina föräldrar för många år sedan och hade räknat med att bli arvlös. Under åren har hennes vuxna barn fortsatt att träffa sina morföräldrar och kusiner och även varit i stugorna på Hvaler. Enligt testamentet så ska Berglojts två systrar ärva stugorna medan Berglojt och hennes bror Bård blir stuglösa. När det sedan framkommer att de två yngre systrarna redan har fått stugorna blir det starten på att det som hände många år tidigare kommer fram i ljuset på nytt.

Jag hade helt fel förväntningar på den här boken. Ibland borde jag nog läsa lite mer noggrant vad en bok handlar om innan jag lånar den. Jag trodde att det var en bok med lite drama inom familjen som jag lånade och missade helt att den till stor del handlar om incest och hur det påverkar familjen. Nu gör jag kanske fel som avslöjar det men jag räknar med att den informationen dyker upp om man googlar på boken. Eftersom jag var inställd på en något mer lättsam bok blev det lite av en chock. Bergljot är en modig karaktär som det inte är svårt att hålla på i allt drama och hennes frustration i kontakten med sina systrar och mor skildras på ett trovärdigt sätt. Jag är tacksam för att incesten inte beskrivs detaljerat för det hade jag inte velat läsa. Det är ett viktigt ämne som boken tar upp men jag måste vara ärlig med att jag nog inte hade lånat boken om jag hade insett att den handlar om incest. Jag har inget behov av att blunda för hemskheter som människor utsätter varandra för men jag känner inte alltid någon lust att läsa om det.

Läsvärd. Som läsare anser jag dock att det på baksidan av boken borde framgå att den handlar om incest
Arv och miljö finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar