Gul utanpå av Patrik Lundberg

1983 vid nio månaders ålder skickades Jong Dae från Korea till Sverige. Han adopterades av en svensk familj och fick namnet Patrik Jong Dae Lundberg. Under sin uppväxt så har han aldrig känt behovet av att åka till Korea och försöka hitta sina biologiska föräldrar men en dag dyker behovet upp. Patrik får möjligheten att åka som utbytesstudent till Korea och när han får beslutet kontaktar han den koreanska adoptionsbyrån som hade hand om hans adoption. Att komma till Korea blir en omvälvande upplevelse.

Att jag läste den här boken beror på att jag läste en krönika av författaren och föll för hans språk. Nu finns det mycket i boken som jag inte helt kan förstå och det beror på att jag inte är adopterad. Att hela livet stå ut bland människor på grund av sitt utseende och att aldrig kunna smälta in i mängden kan inte vara lätt. Jag tror att många adopterade kan känna igen sig i Patriks berättelse. Som författare vågar han skriva om det jobbiga som han upplevt men även belysa allt positivt och bjuda på sig själv.

Läsvärd. Bra skriven bok som ger en liten inblick i hur det är att vara svensk på insidan men se ut som en korean
Gul utanpå finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar