Kvinnorna i Ravensbrück av Rolf Tardell

 

Den här boken bygger på Helena Dziedzickas dagboksanteckningar och arbetet som Polska källinstitutet i Lund gjorde. Helena Dziedzickas satt i Ravensbrück och var en av kvinnorna som hamnade i Sverige tack vare Vita bussarna. Polska källinstitutet hade som uppgift att samla in uppgifter om Nazitysklands krigsbrott i Polen. De gjorde även över 500 djupintervjuer med före detta lägerfångar.

Skönhetens väg fick mig att vilja lära mig mer om kaninerna i Ravensbrück så jag tänkte att den här boken kunde vara ett bra val. Jag trodde att den här boken skulle gå ner mer på djupet än vad den gjorde. Så mycket mer kunskap känner jag inte att jag har fått. Lite mer detaljer om hur det gick för fler av kvinnorna som var fångar och hur det gick för fler av personerna som jobbade i lägret hade jag önskat. Boken är utmärkt för att ge en överblick över hur kvinnorna i Ravensbrück hade det och hur en del av förövarna blev straffade.

Läsvärd. En bok som ger en bild av livet i Ravensbrück och livet efter

Kvinnorna i Ravensbrück finns på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar