80 grader från Varmvattnet av Karin Alfredsson

 

Ellen Elg är en svensk läkare som är gift och döljer en hemlighet. Hennes make och de flesta i hennes närhet vet att hon med jämna mellanrum åker till Zambia. Den riktiga anledningen till resorna behåller Ellen för sig själv och några få utvalda.
I USA dör en domare i högsta domstolen. Dödsfallet verkar först vara naturligt men efter en obduktion visar det sig att han har blivit mördad.
I Zambia är Beauty van att bli väckt på nätterna. Hon är barnmorska och barn kommer till världen alla tider på dygnet. Att barn blir gravida och att kvinnor får genomlida den ena besvärliga graviditeten efter den andra påverkar henne.

Den här boken var jobbig att läsa för det händer mycket otrevliga saker. Att då ha i bakhuvudet att allt viktigt i boken bygger på sanningen gör inte läsningen trevligare. Det är svårt att greppa att människors verklighet kan vara så långt från min verklighet. Böcker brukar inte påverka mig så starkt men den här kryper under huden på ett sätt som jag inte är van vid. Jag har andra delen i serien om Ellen Elg hemma men jag ska nog läsa något annat innan jag ger mig i kast med den. 

Läsvärd. En obehaglig bok om kvinnors verklighet i Zambia

80 grader från Varmvattnet finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar