Vargasommar av Hans Rosenfeldt

 

En tysk vandrare hittar två döda vargar utanför Kattilasaari nordväst om Haparanda och polisen följer protokollet och skickar ner vargarna till SVA. Att de blivit förgiftade tar polisen Hannah Wester för givet men att hitta någon skyldig är inte troligt. När SVA berättar att vargarna blivit förgiftade kommer det inte som en överraskning, att de hittat rester av en människa i magen på en varg är det däremot. Tur i oturen är det att en av vargarna har en spårare på sig så poliserna ger sig ut för att följa vargens rutt och de hittar liket av en man.
Katja har blivit utsänd till Haparanda för att hämta det som den mördade mannen hade i sin ägo. Hennes order är tydliga ta tillbaka det som försvunnit och döda personerna som har tagit sakerna. 

Jag måste erkänna att jag nog tycker bättre om böckerna som Hans Roslund har skrivit tillsammans med någon annan. Att en stad lever och har åsikter gav en ny vinkel över boken så det gillade jag. Lika förtjust är jag inte i antalet personer i boken, det blev helt enkelt lite rörigt för mig. Katjas sätt att ta död på folk var på gränsen till för brutalt för min smak. Jag tror ändå att det här är en serie som kommer att växa med varje bok så jag ser fram emot fortsättningen.

Läsvärd. Spännande bok som är lite på gränsen till för brutal ibland

Vargasommar finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar