Ofärd av Dick Harrison

I Svearnas land föds Ulvbjörn någon gång under 600-talet. Han föds i en tid när ätten är av stor betydelse och som den enda levande sonen till en hövding har han mycket på sina axlar. Enligt sina föräldrar lever han inte på något sätt upp till förväntningarna. Ulvbjörn har svårt att få fram ord vilket gör att han stämplas som korkad. Under hela sin uppväxt får han höra berättelser om andra som lämnat hembygden och stordåden de gjort. När Ulvbjörn är femton år kommer en grupp med män och en kvinna till hans föräldrars gård Borg. Gästerna kommer för att be om hjälp i en hämndaktion mot Ivar Digre och det beslutas att Ulvbjörn ska delta.

Jag var lite skeptisk mot den här boken efter att ha läst lite olika kommentarer om den. En kommentar fick mig att inse att jag måste läsa boken. Den kommentaren gick ut på att den här boken passar män bättre än kvinnor för det krävs nog att man är intresserad av historia för att gilla den.
Det här är inte en bok som man ska börja läsa när man är trött för det är mycket folk, gårdar och släkter från start. Nu ger det sig efter ett tag vilka som är viktiga för berättelsen så mitt tips är att inte fokusera så mycket på att hålla koll på alla för det löser sig. Det som Ulvbjörn upplever skildras på ett spännande sätt och jag ville verkligen få veta hur det skulle gå. Att leva och överleva under den här tiden var inte lätt och jag har inga problem att tänka mig att det var så här mycket intrigerande och öppna konflikter om makten. Jag ser fram emot att läsa resten av böckerna i den här bokserien.

Läsvärd. En spännande bok om livet på 600-talet som skildras genom Ulvbjörns liv.

Ofärd finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar