23 av Linwood Barclay


Det som alla som strömmar till sjukhuset har gemensamt är att de har använt kranvatten denna dag den 23:e maj. Någon skillnad har det inte gjort om vattnet har använts till kaffe eller nyttjats direkt från kranen. De som har lyckats ta sig till sjukhuset är de som haft tur för många har inte hunnit så långt utan avlidit hemma. Frågan är om det handlar om en olycka på vattenverket eller om någon har förgiftat människorna i Promise Falls med flit. Något lugn var det inte i Promise falls innan vattnet blev förgiftat utan den lilla staden har drabbats av olyckor och en mördare. Kriminalinspektör Barry Duckworth har haft fullt upp och nu med det förgiftade vattnet blir hans arbetsbörda ännu tyngre.

Det här är den avslutande(?) delen i trilogin om Promise Falls, känns som om det borde bli en bok till. Jag har läst de två tidigare och var lite fundersam på om jag skulle komma ihåg karaktärerna från de tidigare böckerna. Det var en obefogad oro för författaren presenterar de olika personerna på ett sådant sätt att det inte känns som tråkig upprepning om man läst de tidigare böckerna och jag tror att hans sätt att presentera karaktärerna även gör att personer som bara läser den här boken hänger med. Lite känner jag att man missar om man bara läser den här boken för karaktärerna har vuxit fram i böckerna. Historien i boken kretsar runt förgiftningen av vattnet och morden, motivet i det ena fallet var oväntat för mig och det uppskattar jag. Jag gillade verkligen den här boken men slutet lämnar mig med lite funderingar. Ibland uppskattar jag ett öppet slut men inte den här gången så det blir till att se om författaren kommer ut med någon ny bok där en av karaktärerna får vara med så jag får ett slut.

Läsvärd. Många karaktärer som bygger en fullständig historia som är spännande

23 finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar