Flickan utan hud av Mads Peder Nordbo

Det är en stor nyhet när en en man hittas i isen på Grönland. Den första teorin är att det handlar om en mumifierad skandinav och journalisten Matthew och fotografen Malik skickas ut i helikopter. Matthew har hamnat i Nuuk efter att ha varit med om en olycka i Danmark som fick honom att vilja lämna allt invant. Dagen efter upptäckten av mannen åker Matthew, Malik, forskare och en polis ut på nytt till fyndplatsen och gör upptäckten att mannen är borta och polisen som skulle vakta fyndplatsen är mördad. Sättet som polisen blivit mördad på påminner obehagligt mycket om ett par mord som skedde på 70-talet och Matthew beslutar sig för att ta reda på mer om de morden.

I boken så får man följa Matthew i nutid och polisen som utredde morden under 70-talet. En del personer finns med i bägge berättelserna och sättet som allt hänger ihop är inte så tydligt från start vilket är bra.
En sak som den här boken fick mig att fundera på är om det i någon bok finns en stark/häftig kvinna som inte är polis och inte har en massa tatueringar. Lite känns det som om starka kvinnor i deckare antingen är poliser, väldigt tatuerade, otroligt vackra, udda eller alla fyra. Lite nytänkande hade det varit med en stark kvinna med råttfärgat hår som är så vanlig att ingen lägger märke till henne.
På sätt och vis är det en bok som är som jag hade tänkt mig att en deckare som utspelas på Grönland ska vara. Naturen får ta stor plats, människorna känns lite karga och det förflutna tar plats. Boken kändes lite seg ibland och utan naturbeskrivningarna hade jag nog inte tyckt att den var bra. Det här känns som en bokserie som jag kommer att följa när jag inte kommer på något annat att läsa

Läsvärd. Mord på en karg och hård plats

Flickan utan hud finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar