Nattens drottning av Elisabeth Bergstrand-Poulsen

Förvaltaren på bruket har en stor familj och i den är det de två yngsta av döttrarna som står ut lite mer än de andra. För varje dotter som kommit till liv har skönheten hos dem ökat vilket gjort att de två yngsta är fyllda av liv och skönhet. Den nästa yngsta Katarina är precis mellan barndom och vuxendom när hennes liv tar en ny vändning. För den yngsta Lotte fortsätter livet så som man hade kunnat tänka sig.

Det här är inte en bok med ett snabbt tempo utan mycket beskrivs ordentligt och det blir en del stickspår. Största behållningen fick jag av att läsa om kalaset som Lotte ställer till. Att boken inte är skriven under de senaste 30 åren är tydligt på stilen, författaren avled 1955. Titeln tror jag inte är vad man hade valt i dag heller men den fick mig att googla på blomman som även förekommer i boken. Det är en bok som sticker ut från modern litteratur och som omväxling så uppskattade jag att läsa den. Jag kan inte påstå att jag känner något behov av att läsa mer av författaren men jag gillar att upptäcka lite äldre böcker.

Läsvärd. En berättelse om två systrar och deras olika liv

Nattens drottning finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar