Sömnlös av Stephen King

Efter att Ralph Roberts fru avlidit så får han problem med sömnen. Till en början är det mest irriterande men inte så besvärligt att vakna och sedan inte kunna somna om. Med tiden blir det värre och stunden som han får sova på natten minskar successivt. Alla tips han får tar han emot och provar men inget hjälper och sömnen blir bara kortare och kortare. I takt med att sömnen blir kortare får Ralph svårare att ens fatta de enklaste beslut. När han sedan börjar se ljusfenomen så är han övertygad om att han håller på att bli galen av sömnbristen.

Det jag gillar med Stephen King är att han alltid blandar konstigt med vardagligt vilket gör att det går att tänka att det ändå skulle kunna ske. I den här boken tänker jag mig då att problem med sömn är det vardagliga och allt det andra är konstigt. Den här gången dras det dock lite för långt för min smak. Små skalliga män i vita rockar, röde kungen och en hel del annat konstigt. Tanken att vi alla har ett snöre känns däremot rätt trevligt. Jag utvecklar inte det längre än så utan det blir till att läsa boken om man blir nyfiken. Min erfarenhet är att många böcker på mer än 600 sidor hade mått bra av att kortas ner minst 10%  och det hade den här nog gynnats av också. Det är lite för segt i flera kapitel på raken och det gjorde att jag aldrig längtade efter att få fortsätta läsa.

Inte läsvärd. Jag brukar gilla Stephen King men den här föll mig inte på läppen

Sömnlös finns på Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar