Dödssynden: To kill a mockingbird av Harper Lee

Jean Louise eller Scout som är hennes smeknamn växer upp i Maycomb, en liten stad i den amerikanska södern. Scout, hennes bror Jem och deras far Atticus bor vid den förnämsta bostadsgatan i staden. Utöver de tre så ingår deras kokerska Calpurnia på ett hörn i deras liv. När Scout är 9 år gammal så leder en händelse i staden till att en svart man blir misstänkt för våldtäkt av en vit kvinna. Att en svart man kommer att få en rättvis rättegång känns inte troligt men Atticus som är mannens advokat kommer att göra sitt bästa för att han ska få det. Rättegången och tiden innan och efter är något som påverkar alla i staden.

Den här boken kom ut 1960 och händelserna i boken utspelar sig på 1930-talet, en del av orden i boken är inte ord som används i dag och jag hoppas att fler människor i dag ser till personen och inte hudfärgen. Jag var lite osäker på om jag hade läst den här tidigare med tanke på att det känns som en bok som man borde ha läst. Efter att ha läst den måste jag erkänna att jag faktiskt inte minns om jag har läst den tidigare. Boken är bra men är inte den typ av bok som gör att jag kommer att minnas den. Scouts uppväxt och hur invånarna i staden reagerar på rättegången är intressant men inte så minnesvärt för mig. Det är nog så att en bok som kom ut för 60 år sedan fortsätter att vara bra men i takt med att samhället förändrats så känns den inte unik längre.

Läsvärd. Ger en bild av livet i den amerikanska södern på 30-talet så ett bra läsval om man inte vet något om den perioden.

Dödssynden finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar