Nattlig skörd av George P Pelecanos

1985 mördas tre svarta tonåringar från de fattigare delarna av Washington. Media upptäckte då att alla tre offers namn var palindrom så morden gick under namnet palindrommorden. En av poliserna som jobbade med fallen var T.C. Cook en kriminalinspektör med en imponerande uppklarningsprocent. Palindrommorden lyckades han däremot inte lösa innan han gick i pension. En ung polis som också var delaktig i fallen var Gus Ramone,
2005 hittas en ung man vid namn Asa död och mycket påminner om fallen 1985 och det inser Gus Ramone.

De första femtio sidorna i boken funderade jag på om författaren tänkte försöka slå någon form av rekord i att plocka in nya karaktärer hela tiden. Efter de första femtio sidorna blev boken något mer intressant men det var nog först efter 200 sidor som jag tyckte att det började bli lite spännande. Riktigt spännande blev den aldrig och den är för grabbig för min smak. Kvinnlig polis som är känslosam, andra kvinnor i stringtrosor och avdankad polis som dricker. Jag förstår inte riktigt varför kvinnliga underkläder är så intressanta för en del författare, om det som omväxling skulle vara någon man som struttar runt i stringtrosor skulle det i alla fall kännas något mer nytänkande. Det här var helt enkelt inte en författare i min smak.

Inte läsvärd. Kvinnor som är svaga, män som är starka och för många gubbar.
Nattlig skörd verkar inte gå att få tag på ny längre och det är ingen förlust

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar