Sågverksungen av Vibeke Olsson

Bricken bor i Svartvik med sina föräldrar. Deras liv kretsar kring sågverket som är Brickens och hennes fars arbetsplats. När lönerna sänks för alla på sågverket så utbryter en strejk. 1879 är det ett ovanligt fenomen men arbetarna ser ingen annan lösning. Lönesänkningen har gjort att de har ännu svårare att klara sig på lönen så något måste göras.

Jag vet inte om jag var för ung eller för gammal för den här boken. Hade jag klassat boken så hade jag nog sagt att det är en ungdomsbok. Till stor del känner jag så eftersom det är Brickens känslor och intryck som får störst plats och eftersom hon är tio år så blir det lite barnsligt. Bricken och hennes föräldrars liv är intressant men jag störde mig så pass mycket på hur boken är skriven att jag inte gillade den alls. När jag lånade den här boken så lånade jag även fortsättningen men jag är väldigt osäker på om jag tänker läsa den.

Inte läsvärd. Passar nog bättre att läsa när man är runt 13 för jag som är 40 tyckte att det blev för barnsligt.

Sågverksungen finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar