Yxskeppet av Jens Henrik Jensen

1993 var Nina Portland inblandad i fallet som kom att kallas Yxskeppet. Skeppet m/s Ursula upptäcktes mitt ute på Nordsjön och i närheten drev två livbåtar omkring. Den ena livbåten var tom medan det i den andra fanns en man. När personer gick ombord på Ursula fann de blodspår men inga kroppar. M/s Ursula bogserades till Vestre Dokkaj och där tog polisen över fallet. Fast det har gått elva år så har inte Nina kunnat glömma fallet. Under en kurs i Estland visar polisen där foton för att visa hur Tallinnpolisen jobbar mot smuggling i hamnen. På en av bilderna ser Nina mannen som befann sig i livbåten och hon beslutar sig för att hitta honom och få reda på sanningen om Yxskeppet.

I den här boken går miljöbeskrivningarna och beskrivningar överlag till överdrift. Som ett exempel kan jag nämna att Ninas krukväxter beskrivs så detaljerat att det blir lite mer än en sida om dem. Jag hade önskat att författaren hade dragit ner ordentligt på sina beskrivningar av det mesta för det tillför inget. Det tog rätt lång tid innan boken blev spännande men det gjorde inte så mycket för karaktärerna hann byggas upp ordentligt. Boken lyckades få mig intresserad av att läsa fler böcker om Nina Portland så på så sätt lyckades den. Sedan hoppas jag verkligen att sir Walter dyker upp i fler böcker för han var den mest intressanta karaktären.

Läsvärd. Karaktärer som växer fram och spänning som kommer krypande

Yxskeppet finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar