Antikkurs för vilsna hjärtan av Åsa Hallengård

Karl övertalar sin mor Kristina att hålla i en antikkurs när den ordinarie läraren har blivit sjuk. En av anledningarna till att Karl vill att hans mor ska hålla i kursen är för att han anser att hon blivit för isolerad och behöver komma ut bland folk. På sätt och vis håller Kristina med och hon åttar sig uppgiften att hålla i kursen.
Maria och Martins äktenskap har hamnat på sparlåga och Maria beslutar sig för att de måste göra något roligt ihop för att hitta tillbaka till varandra. När hon ser en annons om en antikkurs beslutar hon sig för att det är något kul som de kan gå på ihop.
Per-Olof har isolerat sig efter att hans fru gick bort. Nu är det bara Per-Olof och hans hund Charlie vilket gör hans bägge döttrar oroliga. För att ändra på det har hans döttrar anmält honom till antikkursen. Det är inget Per-Olof uppskattar men han lovar att gå en gång i alla fall.
Klara har det väldigt tufft ekonomiskt som ensamstående med Ester, någon ekonomisk hjälp av Esters far får hon inte. När hon får veta att hon vunnit en plats på antikkursen är första tanken att hon kan sälja vinsten. När hon sedan inser att det inte går beslutar hon sig för att gå på kursen i hopp om att få nya vänner.
Peter är intresserad av antikviteter och när han ser att det finns en kurs anmäler han sig raskt.


Jag var ute efter något lättsamt att läsa och valet föll på den här boken. Jag trodde inte alls att jag skulle bli så förtjust i den som jag blev. Alla karaktärer fyller en roll i boken och fick mig att bli nyfiken på vad som skulle hända. Många böcker i den här genren har en förmåga att bli så sockersöta att det bara blir fånigt. Den här boken klarar sig från att trilla ner i sockerskålen även om det blir lite sött ibland. Det viktigaste i boken är vänskap men givetvis finns det lite romantik också. Så realistiskt är det inte riktigt med hur allt löser sig men allt behöver inte alltid vara trovärdigt. I vanliga fall när jag har läst en sådan här bok brukar jag känna att det räcker för mig ett bra tag men den här gången är jag ovanligt nog nyfiken på att läsa fortsättningen och det är ett gott betyg.

Läsvärd. Charmiga och rara karaktärer som växer genom vänskapen de hittar

Antikkurs för vilsna hjärtan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar