Antikcafé för kantstötta hjärtan av Åsa Hallengård

Två år har passerat sedan antikkursen och vänskapsbanden som knöts då håller än. Livet för Klara och Ester har blivit lättare, tack vare antikkursen har bägge två nu andra vuxna i sitt liv. Peter träffade sin kärlek tack vare kursen även om livet som gift har inneburit en del som han inte hade räknat med. För Kristina och Per-Olof har kursen och tiden efter inneburit funderingar för bägge om de ska bo kvar i sina respektive gårdar eller flytta till något mindre. Martin och Maria har haft fullt upp med sina liv och barnen sedan kursen. När en tragedi inträffar i Per-Olofs liv är alla vänner från kursen snart på plats för att ge honom sitt stöd.

Jag hade höga förhoppningar på den här boken men det levde den inte upp till. Charmen i första boken finns det bara lite av i den här. Problemen som karaktärerna råkar ut för blir lösta på ett för lätt sätt vilket gör att trovärdigheten blir noll. Om man är sjukskriven så tror jag inte att försäkringskassan uppskattar om man plötsligt ger sig i kast med ett projekt med sin familj i syfte att tjäna pengar. Personer som jobbar under sjukskrivning och förekommer i tidningsartikel känns inte så bra. En annan sak som drog ner läsupplevelsen ordentligt för mig är att det är en del konstigheter i boken. Jag gjorde aldrig någon markering vilken sida det var men på ett ställe går Kristina (?) för att öppna dörren och plötsligt i nästa mening är det Per-Olof som öppnar dörren. Här kommer ytterligare ett exempel från sid 197

  "Hon skyndade sig in i duschen och drog för draperiet"

Inga konstigheter med det kan tyckas men så vänder vi sida och läser det här på sid 198

  "Hon drog isär draperiet och klev in i duschen"

Det handlar alltså om samma person i bägge citatet. Nu vet jag inte om det är någon form av dubbeldusch med två draperier men jag lutar åt att det är en miss av författaren. Kanske är jag petig som hakade upp mig på det här och hade det enbart varit det här i texten som var konstigt så hade jag nog inte brytt mig.
Efter att ha läst den här boken känner jag inte något behov av att läsa fler böcker i serien. Det känns alltid så tråkigt när första boken i en serie är riktigt bra och bok nummer två inte alls kommer i närheten av den första.

Läsvärd. Det blir omdömet läsvärd för att jag uppskattade att läsa om karaktärerna från första boken även fast de var väldigt bleka i den här.

Antikcafé för kantstötta hjärtan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar