Sista jouren av Karin Wahlberg

Efter en cykeltur till jobbet planerar läkaren Veronika Lundborg-Westman att ta en dusch innan arbetet. Till sin irritation hör hon att någon duschar och först väntar hon tålmodigt. Efter en tid börjar tålamodet tryta så Veronika knackar på dörren till duschen. När hon inte får någon respons börjar hon banka när det inte heller ger någon respons känner hon på dörren. Dörren visar sig vara olåst och när Veronika går in upptäcker hon sin kollega Maria sittandes mot den blöta väggen. Som läkare har inte Veronika några problem med att avgöra att Maria är död. Polisen kopplas in fast det mest verkar som om Maria halkat i duschen och slagit i huvudet. Kriminalkommissarie Claes Claesson blir den som får fallet.

Boken börjar i ett raskt tempo och sedan saktar det fort ner. 200 sidor med poliser som lullar runt lite och pratar med personal på sjukhuset och personal på sjukhuset som funderar över ökad arbetsbelastning och vem som dödat deras kollega blev lite träligt. Efter det hände det något igen och sedan gick tempot ner igen. Ingen av karaktärerna kändes särskilt intressant och vem som mördat Maria kom jag på mig själv med att inte bry mig om. Maria beskrivs på ett sätt som gör att det är svårt att tycka om henne eller bry sig om henne och när ett offer blir så ointressant tappar jag nyfikenheten på lösningen. Att jag sedan hade mina aningar om vem mördaren var redan i ett tidigt skede gjorde det inte bättre. Jag känner inte något större behov att läsa någon mer bok i den här bokserien men på sikt läser jag kanske en till.

Sista jouren finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar