Kärleken till livet av Marie Fredriksson & Helena von Zweigbergk

Det här är en bok om Marie Fredrikssons liv. Från en fattig uppväxt och hennes strävan efter att kunna försörja sig på det hon älskar. Hur hennes liv ändras i takt med att fler känner till henne och hennes musik och det stora genombrottet. Och hur allt förändras 2002 när hon precis skulle ge sig ut på en turné. Istället för att åka ut i världen och göra spelningar med Roxette hamnar Marie på sjukhus efter att ha ramlat ihop i sitt hem. Någon turné blir det inte utan på sjukhuset konstateras det att Marie har en hjärntumör.

Jag kände flera gånger under läsningen att jag nog borde ha haft mer kunskap om musiken Marie skapat. En del låtar hade jag koll på men många som bara nämns lite flyktigt har jag aldrig hört talas om. Eftersom det är en bok om Marie så är det logiskt att hon tar upp låtar som har haft stor påverkar på hennes liv och karriär och kanske är det så att den här boken kanske passar bättre att läsa om man är ett fan. Det är en känslighet i boken som påverkar. Marie var både stark och känslig på samma gång och det är omöjligt att inte bli påverkad av en del episoder. Det som påverkade mig mest när jag läste var hennes sorg att inte längre bli igenkänd när hon förändrades fysiskt av medicinerna som hon behövde ta. Att plötsligt bara vara osynlig och bekanta som inte ens såg henne. Jag hade nog räknat med att boken skulle vara mer personlig än den var, mer personen Marie än sångerskan Marie hade jag uppskattat.

Läsvärd. En bok om dödlighet och styrka

Kärleken till livet finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar