Träskkungens dotter av Karen Dionne

Det finns namn som fastnar i folks medvetande beroende på det som människorna bakom namnen har upplevt. Helenas mamma är en av personerna som bär ett namn som många minns och detsamma går att säga om Helena. Helena växte upp på en isolerad plats i träsket med sin far och sin mor. Sanningen om varför de bor som de gör får hon inte veta förrän hon är 12 år. Den kunskapen blir ett första steg till förändring. När Helena blir vuxen byter hon namn och skapar sig ett nytt liv med man och barn. Målet är att ingen ska inse vem hon är men det går inte att fly från sitt förflutna.

Den här boken hade jag för höga förhoppningar på och det gjorde att jag blev lite besviken. Boken är bra men inte så bra som jag trodde att den skulle vara. Helenas verklighet och framförallt barndom är riktigt obehaglig stundtals och det värsta är nog att det som sker i boken inte känns så pass otroligt att det inte skulle kunna ske i verkligheten. Det är spännande partier men jag blev aldrig riktigt fångad av spänningen, hade inga problem med att lägga ifrån mig boken när jag hade 30 sidor kvar.

Läsvärd. Obehaglig och ger en inblick i hur människor som bryts ner slutar se möjligheter att förändra sitt liv.
Träskkungens dotter finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar