Blå av Maja Lunde

Året är 2017 och Signe som har stridit mot exploateringen av natur under en stor del av sitt liv upptäcker något som gör att hon måste agera. Den som nu utnyttjar naturen är en person som hon en gång i sitt liv såg en framtid med. Hon ger sig av i sin båt för att konfrontera honom.
Året är 2041 och torka har lamslagit världen i flera år. David och hans lilla familj blir tvingade att överge sitt hem och staden de bott i. På väg bort från katastrofen tappar David bort sin fru och deras son och är plötsligt ensam med sin dotter.

Jag hade väldigt höga förhoppningar på den här boken för att jag gillade Binas historia väldigt mycket. Den här boken nådde inte riktigt upp till mina förväntningar vilket till stor del nog beror på att den är lite för lik Binas historia. Olika människoöden under olika tider som sakta vävs ihop. I grunden är det konstigt att jag stör mig på att böckerna är lika på så sätt eftersom jag inte har några problem med att läsa deckare som är skrivna av samma författare och på deckares sätt påminner om varandra. Med tanke på skogsbränderna som härjat/härjar här i Dalarna så är det inte svårt att förstå hur vattenbrist påverkar. Bara att tänka tanken att alla vattendrag skulle torka ut och att ljudet av regn mot tak inte skulle höras är en väldigt dyster tanke. Maja Lunde skriver bra böcker med viktiga budskap och det är böcker som är underhållande även om framtiden utmålas på ett dystert vis.

Läsvärd även om Binas historia är ett strå vassare.
Blå finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar