Högre än alla himlar av Louise Boije af Gennäs

Det är nyårsafton 1999 och i en lägenhet i Stockholm firar ett kompisgäng in det nya året. En del i gänget har känt varandra under många år, några är även släkt och med åren har en del skaffat partner och även de ingår numera i gänget. Hur livet utvecklas för de olika personerna under ca fyra år är vad boken handlar om.

Det var intressant att läsa en bok om flera olika karaktärer och hur de utvecklas under fyra år. Relationer blir starkare, en del hittar sig själva och livet rullar på. Det enda jag irriterade mig på var att karaktärerna ibland blev för mästrande mot varandra. Jag gillar inte riktigt att få åsikter nertryckta i halsen och ibland blev åsikterna lite för övertydliga. För min del kom inte karaktärerna riktigt till liv mycket för att de skulle vara så väldigt perfekta med rätt åsikter och om de inte hade rätt åsikter från start insåg de det fort och ändrade sig. Det här var tydligen en bok i en trilogi men en bok räcker för mig.

Läsvärd för att den handlar om olika karaktärer under ett par år. Lite för högtravande språk men den var okej.

Högre än alla himlar finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar