Så tog boken slut

Den här bilden är nog inte den mest logiska till boken jag läst men den här lilla varelsen träffade jag på under en promenad idag så den får vara med ändå.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så läste jag två böcker parallellt. Boken som krävde pauser ibland har jag nu läst ut och den heter Psyksnack, stick hål på självhjälpsmyterna av Stephan Briers.
De olika kapitlen i boken startar med en myt/påstående och sedan resonerar författaren om det. Och det låter ju verkligen underhållande... Det låter verkligen inte intressant eller ens värt att läsa men det är det. Författaren får en att tänka över sina egna åsikter och fundera över vad som har gjort att man tänker så. En del myter kände jag inte direkt igen eller hade ingen åsikt om dem alls vilket kan bero på att självhjälpsböcker inte direkt är något jag brukar läsa. Medan andra myter är av den typen att man inte kan ha missat dem. Några myter som tas upp:
  • Sätt upp mål och bli framgångsrik
  • Vi måste prata
  • Du kan lära dig vad som helst.
Bitvis tyckte jag att boken kändes lite för repetitiv och ibland blev det för flummigt för mig. Men boken fick även mig att tänka och det finns guldkorn i den.

"Även om det är helt sunt att sträva efter storhet och godhet, måste vi acceptera att vår kollektiva psykiska och moraliska bräcklighet innebär att vi oundvikligen och ofta kommer att komma till korta"
Och den meningen hittar man på s129 och kapitlet handlar om myten Du är starkare än du tror

Läsvärd blir mitt omdöme
Psyksnack, stick hål på självhjälpsmyterna finns på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar