Kände för att läsa något lättsamt

Jag fick för mig att det skulle vara avkopplande att läsa sagor, det i sig är lite underligt med tanke på min ålder och att jag inte har några barn att läsa för. På något vis blev det självklart att om jag nu skulle läsa sagor så fick det bli något av bröderna Grimm och valet föll på boken Sagor. En del av sagorna kände jag igen och andra var helt nya för mig. Det är nog inte direkt en lämplig bok om man
blir upprörd av heteronormativt tänkande och könsroller. Det är många vackra snälla flickor, lata och fula flickor och vackra prinsar. Med det är så som det brukar vara i sagor, i alla fall sagor som skrevs för länge sedan. Hur det är ställt i moderna sagor om det finns några vet jag inte.

Jag är nog helt enkelt för gammal för boken vilket nog är som det ska vara. Det är en bok för barn som har fantasin behåll. Bilderna i boken är vackra, det enda negativa jag kommer på är att en del av sagorna påminner för mycket om varandra.

Mitt omdöme blir inte läsvärd för jag är helt enkelt för gammal för att kunna uppskatta boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar