Glasmannen av Anders de la Motte

Lektor Martin Hill får ett erbjudande han inte kan tacka nej till. Företaget Alfacent vill att Martin skriver en bok om företaget och familjen som startade och driver Alfacent. Familjen Irving och framförallt observatoriet på Blockön har intresserat Martin sedan han var barn och att få besöka Blockön har han alltid drömt om. 

Ett lik hittas i närheten av polisen Leo Askers fars gård och på grund av hur Leos far är så blir han misstänkt. Leo har inte haft någon kontakt med sin far på många år vilket inte är så konstigt eftersom han försökte spränga henne när hon var tonåring. När Leos far Per kontaktar henne och "ber" om hjälp ser hon inget annat alternativ än att göra det. Hon vet att om polisen tar sig in på hennes fars gård kommer många att bli skadade.

Jag hade höga förhoppningar på den här boken för jag tyckte mycket om första boken om Leo Asker. Den här boken levde tyvärr inte alls upp till mina förväntningar. De första trehundra sidorna kändes som en lång väntan på att något skulle ske. När berättelsen väl kom till liv blev det lite för långsökt för min smak vilket gjorde att det aldrig blev spännande. Leo och Martin är bra uppbyggda karaktärer men den här boken föll platt för mig. Det återstår att se om jag kommer att läsa något mer av författaren.

Glasmannen är en bok med en för lång startsträcka som inte leder till något bra. Inte läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar