I mästarnas skugga av Tony Fischier

 Stig Carlsson jobbade som vakt på Göteborgs konstmuseum. Arbetsplatsen blev även platsen han dog på. Enligt larmen hade ingen annan person befunnit sig inne i museet och ingen hade heller försökt ta sig in. Det som borde ha varit en olycklig olycka verkade ändå inte riktigt vara det. Kriminalkommissarie Niklas Ragnvik är övertygad om att det handlar om mord och han tänker ta reda på hur mordet begicks. Niklas flickvän Maxine en skicklig privatdetektiv har fått en ny uppdragsgivare. Hennes uppdrag är att få tillbaka en portfölj som uppdragsgivaren blev bestulen på. Uppdragsgivaren är lite skum men Maxine tackar ja när hon får ytterligare ett uppdrag av honom.

Det här är andra boken om Niklas Ragnvik och man borde nog ha läst första boken. Jag gillar bokserien tack vare de återkommande karaktärerna men jag har lite svårt för att det alltid verkar vara så många karaktärer och att många gärna har liknande namn. Jag gillar hur Niklas pappa och deras relation får lite mer plats i den här boken. Nu brukar jag vanligtvis ha svårt för våld mot djur men i den här boken och anledningen till våldet gjorde att jag inte tog illa vid mig av det. Boken är spännande och även sidoberättelserna har sin givna plats.

I mästarnas skugga är en spännande bok men en del karaktärer som jag i alla fall lyckas hålla koll på. Läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar