Folk som sår i snö av Tina Harnesk

 

Hur ska man beskriva en bok som inte går att beskriva på ett sådant sätt att det gör den rättvisa? Här är mitt försök ändå.

Màriddja får sin dom av en cancerläkare som kallar henne Maria och talar till hennes som om det skulle vara något fel på Màriddjas förstånd. Något fel på hennes förstånd är det inte även om en del nog skulle klassa henne som galen. Hon gör saker på sitt sätt och någon hemtjänst eller annan hjälp behöver varken Màriddja eller hennes make Biera.

Det blir under Kajs pass vid sin mors sjukhussäng som Laura somnar in. Samtidigt som det sker har Kaj och hans sambo köpt ett hus i en liten ort i Norrbotten. De har båda två fått jobb på vårdcentralen och ser fram emot att börja sitt nya liv. De hade inte räknat med att grannens barnbarn skulle se Kajs och Mimmis hem som ett trevligt ställe att besöka oavsett vad Kaj tycker om det hela.

Den här boken är speciell på ett väldigt bra sätt. Máriddja gör en del udda saker men det känns aldrig som om författaren driver med karaktären utan det är bara så hon är. Boken har bjudit mig på skratt och nu saknar jag karaktärerna och det är nog det högsta betyg jag kan ge en bok. Jag ser fram emot fler böcker av författaren. En författare som skildrar människor, tok, natur och kultur på ett så här bra sätt vill jag läsa mer av. 

Folk som sår i snö är en bok som går in i hjärtat och stannar där. Läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar