Glasvinge av Katrine Engberg

 

Polisen Anette Werner är mammaledig och det är inte alls som hon har tänkt sig. Hon är konstant trött och uttråkad. Den stora kärleken man ska känna till sitt barn har inte riktigt infunnit sig, hon tycker om sin dotter men det är för mycket som är jobbigt med ett barn. När en död person hittas i fontänen på Gammeltorv kan inte Anette låta bli att kontakta sin polispartner Jeppe Korner som jobbar med fallet. Den döda kvinnan identifieras som undersköterskan Bettina Holte och hennes anhöriga har ingen aning om varför hon blivit mördad. Anette kan inte låta bli att bedriva lite egna undersökningar vid sidan om .

2019 läste jag Krokodilväktaren som är första delen i den här serien. Jag hade glömt bort serien helt till jag hittade den här boken. Katrine Engberg är en bra författare så man ska inte glömma bort hennes böcker. Nu kom jag inte ihåg så mycket från första boken men det gjorde inte något så det går nog utmärkt att bara läsa den här. Det är flera historier i boken men det blir aldrig förvirrande utan bara mer intressant. Det är inget mästrande i boken när det gäller mördare/psykisk ohälsa vilket är upplyftande och ovanligt. Saker konstateras och så är det bra med det. Det är spännande och jag var flera gånger övertygad om vem mördaren var och ändrade åsikt under läsningen. 

Glasvinge är en spännande och läsvärd bok. Den är välskriven och blandningen av väldigt olika karaktärer gör mycket för boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar