Bortbytaren av Anders de la Motte

Ett ungt par försvinner spårlöst, deras mobiltelefoner är avstängda och inget avslöjar vart de var på väg. Kvinnan i det försvunna paret tillhör en välkänd familj vilket gör att fallet får extra uppmärksamhet. Kriminalinspektör Leo Asker blir bortplockad från fallet och blir satt som chef för en enhet som ingen känner till och mest är en avstjälpningsplats för poliser som inte passar in. Leo försöker få förståelse för vad den tidigare chefen för enheten jobbade med och hon får ett udda fall i knät som verkar ha något med det försvunna paret att göra.

Det här var den bästa deckaren som jag läst i år och möjligtvis även förra året. Leo (Leonore) är en udda polis men inte så udda att det blir fånigt. Hon har en intressant bakgrund och ordentligt med skinn på näsan. Poliserna på Avdelningen för förlorade själar är så pass speciella att jag ser fram emot att få veta mer om dem i kommande böcker. Det enda negativa jag kan säga om boken är att jag måste vänta för att få läsa nästa bok i serien.

Bortbytaren är en deckare med bra uppbyggda och egna karaktärer och en spännande berättelse

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om den och ser med spänning fram emot nästa del :)

    SvaraRadera