Med döden som gäst av Carin Hjulström

 Anton och Cecilias planer på att åka till Kilimanjaro fortgår fast Cecilias mamma och Antons faster tycker att det är för farligt. När Anton var ett barn åkte hans föräldrar till Tanzania och efter det vet ingen vad som hände dem. Det är något Anton har funderat över hela sitt liv och att nu ha möjligheten att åka och leta efter dem är inget han tänker avstå från. 

Familjen Storåker ska ha en stor fest för alla i närområdet för att försöka blidka byborna efter att de har köpt två fastigheter och en campinganläggning av kommunen. Kommunen hade tidigare lovat byborna att de skulle få ha en av fastigheter som hembygdsgård och eftersom det inte blev så är en del bybor uppretade. Dagen efter festen hittas en avliden man i ett dike och det visar sig vara sonen i familjen Storåkers som skulle driva en eventlokal i en av fastigheterna.

Det här är femte boken i serien om Säbyholms gröna fingrar. Del fyra har jag inte läst för som jag uppfattat det kom den bara ut som ljudbok och ljudböcker passar inte mig. Karaktärerna växer för varje bok men Anton fortsätter att irritera mig. I den här boken känns han inte lika barnslig så det är positivt att han äntligen börjar mogna. Tjafset mellan Siri och Olle känns som något återkommande och de borde vid det här laget ha lärt sig att prata med varandra. Mordet är vad som knyter ihop boken men det är alla sidoberättelser som gör boken. Jag uppskattade den här boken mer än de tidigare i serien. Rekomenderar ändå att man läser böckerna i rätt ordning.

Med döden som gäst är en trevlig och lättläst bok med mord. Läsvärd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar